Inte tycka om turist, tycka turist trist, bara tycka mycket bråk, tycka turist ÅK!

Nej, jag har inget alls emot turister - tvärsemot, det är bara en sån käck låt. :)

Till saken -> Har jag nämnt att humlor heter Bombus på latin?


Fpfhphoto av mig.

Ser ni på den lilla bombusens lår? DET ÄR POLLEN, som de samlar och sätter fast på låren. Trots denna samling gör de ingen honung? Hm. Hursomhaver undrar jag hur de får pollenen att fastna? Min teori är att dom slickar på den för att göra den kletig. Men andra teori om varför bumbusar KAN flyga är att ifall man rakade en bombus skulle denna se ut som ett bi alltså är den extra tyngden bara päls och den måste vara hur lätt o luftig som helst.
Den verkliga teorin: Humlor kan icke flyga eftersom de har så stor kropp och små vingar, humlor flyger dock endå eftersom de gillar att flyga utan våra teorier.
Forskares lösning: Deras vingar rör sig i en speciell åttaformad rörelse som ger dem en mosunkraft och gör ett lufttryck som de svävar på. (fråga mig inte jag hittar bara på)

Förstår ni vad gulligt egentligen - att de har päls :)

MVG i Biologi (check/eller man kan ju önska)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0